【10/14 (Fri)特別講義/Guest Lecture】GCS・GA共催「ポリフォニックな声を求めて:キュレーションと近接性の美学/ In Search of Polyphonic Voices: Curation and Aesthetics of Proximity」【10/14 (Fri) Global Support Center & GA Guest Lecture】"In Search of Polyphonic Voices: Curation and Aesthetics of Proximity" by Alice, Nien-pu Ko (Curator, Taiwan)

October 03, 2022

GCS・GA 共催ゲスト・トーク

タイトル:「ポリフォニックな声を求めて:キュレーションと近接性の美学」

講師:柯念璞(キュレーター、台湾)

グローバルサポートセンター(GSC)から全学のみなさまにイベントのお知らせです。

10月14日(金)、本センターの特別講義シリーズ「グローバルアーティストのためのリベラルアーツ講座」の一環として、台湾のキュレーター、柯念璞(コー・ネンープ)氏によるゲストトーク「ポリフォニックな声を求めて:キュレーションと近接性の美学」を開催いたします。

柯念璞氏は台北とニューヨークを拠点に活動するキュレーター・ライターであり、2010年代からアジアの近現代史、国民国家、植民地主義の問題に焦点を当てた展覧会をキュレーションしています。彼女のプロジェクトは、アートが異なる歴史を再評価し、オルタナティブな美学の形式を通じて、知覚のもうひとつの系譜・様式を輪郭づける媒介的な空間を作り出す方法に焦点を当てています。台湾、高雄市立美術館では、回顧展「Tony Oursler : Black Box」(2021年)の共同キュレーター、また台新芸術賞にノミネートされた「Tomb of the Soul, Temple, Machine and the Self」(2018年)のキュレーターを務めました。2022年には、ニューヨークのInternational Studio & Curatorial Program (ISCP) のキュレーター・イン・レジデンスに参加しています。

本レクチャーでは、東アジアにおけるアートのポリティクスを国家や近代史の「排除と包摂」のメカニズムと関連づけて再考する彼女のキュレーション実践についてお話します。また、台湾のアーティスト王虹凱(ワン・ホンカイ)との共同プロジェクト「fuengu」(台湾原住民ツォウ族の言葉で「山」)を紹介し、日本植民地時代から戦後にかけて、ツォウ族の思想家、作曲家、先住民族の自治運動の先駆者であった​​ウオグ・エ・ヤタウヨガナ​​(1908-1954)の音楽的遺産とその生涯を探るサウンド・プロジェクトについてお話しします。

これらの展覧会・プロジェクトを通じて、芸術という形式における集団性の可能性、そしてそれがいかにして権力構造を問いに付し、認識、治癒、エンパワーメントのかたちを生み出しうるかについて議論します。

なお、このトークイベントは大学院国際芸術創造研究科との共同企画となっております。

興味のある方はぜひご参加ください。

日時:10月14日(金)16:20-17:50                                                  場所:上野校地 大学会館2F GA講義室                                                 ゲスト講師:柯念璞(キュレーター、台湾)                                              モデレーター:江上賢一郎(グローバルサポートセンター特任助教)                                   参加方法:対面(20名まで)                                                     申し込み:https://forms.gle/inZqRCoL92eF1E6V9 (Google Formでの要予約)                               使用言語:英語(通訳はありません)

■ゲスト・プロフィール 

柯念璞(コー・ネンープ)は台湾出身のキュレーターで現代美術や映画、サウンドを含めた学際的プロジェクトにおいて活動しています。彼女が所属する高雄市立美術館では、「パン・オーストロネシア芸術祭」(2021)、「トニー・アースラー:ブラックボックス」(2021)、「SUNSHOWER:東南アジアの現代美術 1980年代から現在まで」(2019)、「魂の墓:寺院、機械、自己」(2018)など、国内外の多様な展覧会/プロジェクトの(共同)キュレーションを行ってきました。

他にも台湾国立芸術基金、トーキョーワンダーサイト、ベンガル財団、香港バイシティ・ビエンナーレ・オブ・アーバニズム、ホンガ美術館などの主要な美術機関や美術館と協働し、「旗、越境者と無法地帯」(東京、2016)「家國之外」(2015)「逆棲」(2013)などのキュレーションを行いました。

近年の執筆には、區秀詒​​、陳界仁、ダムタイプ、ホー・ツーニェン、ジェーン・ジン・カイスン、ララ・ルク、王虹凱、トニー・オースラーなどのカタログやレビューなどがあります。また、『トニー・オースラー:ブラック・ボックス』、『サヴァイヴィング・オン・タイム:キュレーター・レポート・フロム・アジア』の編集を担当しています。

Website: https://www.alicenienpuko.com/

〈問い合わせ〉globalsupport@ml.geidai.ac.jp (グローバルサポートセンター 担当:江上)

Global Support Center & GA Guest Lecture

Lecture Title: In Search of Polyphonic Voices: Curation and Aesthetics of Proximity 

Lecturer: Alice, Nien-pu Ko (Curator, Taiwan)

Date: Friday, October 14, 16:20-17:50

Place: GA Lecture Room, 2F, University Hall, Ueno Campus (Map 26 University Hall)

As part of the “Liberal Arts Course for Global Artists,” the Global Support Center is pleased to announce a talk event with Taiwanese curator, Alice, Nien-Pu Ko.

Alice, Nien-Pu Ko is a curator and writer living between Taipei and New York. Since the 2010s, Ko has curated exhibitions focusing on issues of modern and contemporary history, nation-states, and colonialism in Asia. Her projects focused on how art creates a space of mediation re-evaluating different histories and contouring alternative genealogies and modes of perception through alternative aesthetic forms. At Kaohsiung Museum of Fine Arts, she was the co-curator of the retrospectives Tony Oursler: Black Box (2021), and curator of Tomb of the Soul, Temple, Machine and the Self (2018) which was nominated for the Taishin Arts Award, Taiwan. Recently, she was a curator-in-residence at International Studio & Curatorial Program (ISCP) in New York in 2022.

In this talk, she will discuss her curatorial practices that rethink the politics of art in East Asia in relation to the mechanisms of “exclusion and inclusion” of nations and modern history. Including her recent curatorial project collaborated with Taiwanese artist, Hong Kai Wang. “fuengu” (“mountain” in Indigenous Taiwanese Tsou language.) is a sound project and installation explores the musical legacy and life of Uong e Yatauyungana (1908-1954) who was a Tsou thinker, composer, and pioneer to develop indigenous autonomous movement from Japan’s colonial period to the early post-war year.

 

By sharing her exhibitions, the talk will discuss the possibility of collectivity as a form of art and how it could provide a potential questioning power structure and generate the form of recognition, healing, and empowerment.

This talk event is co-produced with the Graduate School of Global Arts (GA).

Date: Friday, October 14, 16:20-17:50

Place: GA Lecture Room, 2F, University Hall, Ueno Campus (Map 26 University Hall)

Guest: Ko Nen-Pu(Curator)

Moderator: Kenichiro Egami (Project Assistant Professor, Global Support Center)

Participation: face to face classes (up to 20 people accepted)

Registrationhttps://forms.gle/inZqRCoL92eF1E6V9 (Google Form)

Language: English (no Japanese-English interpretation to be provided)

*Please note that the lecture will be recorded for archival purposes. This archive may be open to the public.

■Profile 

Alice, Nien-Pu Ko has worked as a curator on contemporary art, film, video, sound, and interdisciplinary projects. At Kaohsiung Museum of Fine Arts, where she has curated and co-curated local and international exhibitions including Pan Austro-Nesian Arts Festival (2021), Tony Oursler: Black Box (2021), Tomb of the Soul, Temple, Machine and Self (2018), and a wide range of public programs. She was also involved in the curatorial team of touring SUNSHOWER: Contemporary Art from Southeast Asia 1980s to Now, organized by Mori Museum in collaboration with Kaohsiung Museum of Fine Arts in 2019.

Previously, she worked with art institutions and museums such as the Taiwan National Culture and Arts Foundation, Tokyo Wonder Site, Bengal Foundation, Hong Kong Bi-City Biennale of Urbanism\ Architecture, Hong Kong, and Hong- gah Museum, Taipei and among others. Selected exhibitions include Flags, Transnational – Migrants and Outlaw Territories (Tokyo, 2016), Beyond the Borderline – Exiles from the Native Land (2015), and Reverse Niche – Dialogue and Rebuilding at the City’s Edge (2013).

Her recent writing includes catalogs and reviews on Au Sow Yee, Chen Chieh-Jen, Dumb Type, Ho Tze Nyen, Hilma af Klint, Shigeko Kobuta, Jane Jin Kaisen, Lala Ruhk, Wang Hong Kai, Tony Oursler, Yin-Ju Chen, etc. She was the editor of the books – Tony Oursler: Black Box and Surviving on Time: Curatorial Report from Asia published by Taiwan National Culture and Arts Foundation.

Website: https://www.alicenienpuko.com/

★ For inquiries regarding this event, please contact the Global Support Center

e-mail: globalsupport@ml.geidai.ac.jp (Kenichiro Egami)