GxGInternational Students

日本での生活に関すること

Q. 在留資格の満了が近づいてきました。更新手続きはどうすればいいですか?

A. 在留資格が満了する前に(在留期間満了の3ヶ月前から申請可能)、出入国在留管理庁へ必要書類を提出して各自で申請してください。必要書類は、法務省のホームページで確認してください。自分で用意する書類と、大学の国際企画課、教務係で発行する書類があります。
詳細は、「日本滞在に関する各種手続き(在留資格等)」のページをご覧ください。

Q. 在学証明書、成績証明書、研究内容証明書、科目等証明書はどこでもらえますか?

A. 所属する各部・研究科の教務係で発行できます。申請から受領まで数日かかる場合があります。詳細は、東京藝術大学ホームページで確認してください。
美術学部・研究科の学生: 美術学部 各種証明書等の発行について
音楽学部・研究科の学生: 音楽学部 各種証明書等の申請について
映像研究科の学生: 大学院映像研究科 各種証明書等の申請について

Q.住所、携帯電話番号が変わったのですが、大学に伝える必要はありますか?

A. はい。Campus Planで登録してください。

Q. 海外に行くときは、大学に伝える必要はありますか?

A. はい。日本国外に出る場合は、必ず「海外渡航届(留学・海外旅行・一時帰国)」に登録してください。

Q. アルバイトをすることはできますか?

A. はい。ただし、アルバイトを行う場合は、出入国在留管理庁で、「資格外活動の許可」を得る必要があり、1週間に28時間以内と制限されています。資格外活動の許可を取得したら、在留カードの裏にその許可の要旨が記載されるので、在留カードのコピー(表・裏)を国際企画課へ提出してください。詳細は、「日本滞在に関する各種手続き(在留資格等)」のページをご覧ください。

大学生活に関すること(履修登録、Campus Plan等)

Q. 学事歴(アカデミックカレンダー)はどこで見られますか?

A. 東京藝術大学ホームページで見られます。授業期間、登校禁止期間(入学試験のため)などは学部、研究科によって異なる場合があります。自分の所属する学部・研究科の学事暦を確認してください。
また、2020年度前期は授業開始が遅れたため、変則的なスケジュールとなっていますのでご注意ください。

Q. 藝大アカウントとは何ですか?

A. 藝大アカウントとは、Campus Plan、証明書発行機の利用等のサービスを利用する際に必要となるアカウントです。@マークの左側が”藝大ID”です。※非正規生の藝大アカウントは、メールアドレスのように見えますが、メール機能は付与されていません。
パスワードの設定等の詳細は、芸術情報センター(ART MEDIA CENTER、通称AMC)のページをご覧ください。

Q. Campus Planとは何ですか?

A. 教務システム(Campus Plan)は、履修登録申請、シラバス検索、履修状況や成績状況の確認ができるWebシステムです。利用には藝大アカウトが必要となります。利用方法については、東京藝術大学ホームページを確認してください。

Q. Campus Planにログインするためのパスワードを忘れてしまいました。

A. パスワード変更・再発行・リセットすることができます。芸術情報センター(ART MEDIA CENTER、通称AMC)のページの指示に従って、手続きを行ってください。

Q. 履修登録の仕方がわかりません。

A. 履修登録期間中にCampus Planから履修登録を行います。履修登録期間は学部生と大学院生とで異なります。
Google Classroom(一部の遠隔授業において教員と受講生のコミュニケーションツールとして使われているプラットフォーム)に参加しただけでは履修登録したことになりませんので、ご注意ください。
手順については、東京藝術大学ホームページを確認してください。

Q. 日本語の勉強をしたいのですが、日本語の授業はありますか?

A. はい、日本語の授業を開講しています。授業に加えて、日本語についても相談も受けつけています。詳細は、「日本語教育」のページをご確認ください。

Q. 留学生のための奨学金はありますか?

A. 奨学金の情報は、こちらに掲載しています。

遠隔授業に関すること
※2020年前期の授業(9月末まで)は、原則、遠隔授業を継続することになりました

Q. 遠隔授業への参加方法がわかりません。

A. 「遠隔授業への参加方法」のページをご確認ください。

Q. Google Classroomのクラスコードはどこで探せますか?

A. まずCampus Planにログインしてください。「お知らせ」に所属学部・研究科ごとのクラスコードが掲載されていますので、自分が該当する区分のクラスコードを探します。
Googleにアクセスし、GoogleアプリからClassroomを開きます。クラスに参加をクリックし、クラスコードを入力します。授業タブの中にクラスコード一覧表がありますので、そこから自分が受講したい科目のクラスコードを探してください。
クラスコードは、教務システム上の「講義コード」とは異なりますのでご注意ください。詳細は、「遠隔授業への参加方法」のページをご確認ください。

Q. 目当ての授業のクラスコードを探すことができませんでした。

A. クラスコード一覧表に掲載されていない科目については、研究室から直接学生にクラスコードをお知らせするか、Google Classroom以外の方法で授業を行う科目の可能性があります。
詳細は、「遠隔授業への参加方法」のページをご確認ください。

STAY IN JAPAN

Q. My authorized period of stay will expire soon. How can I extend my period of stay?

A. The period of stay can be extended by completing the designated procedures at the Immigration Services Agency of Japan (The immigration office will start accepting his/her application form three months before his/her stay period expires). Please check the information about documents to be submitted in the Ministry of Justice website. Some of the certificates should be issued by Tokyo University of the Arts as part of your application package.
For more detail, please refer to “Visa Information & Administrative Procedures“.

Q. Where can I obtain my certificate of enrollment, transcript, research activity statement, and certificate of subject?

A. These certificates can be issued at the Academic Affairs Division of your faculty. It may take a few days to issue them after your request. For more detail please check Tokyo Geidai Website (Fine Arts; Music; Film and New Media).

Q. Should I notify the university about change of place of residence and phone number?

A. Yes. Please submit by the Campus Plan.

Q. Should I notify the university of my trip abroad?

A. Yes. Please submit a “Notice of Absence (study abroad/Travel/Temporary Leave)” when leaving Japan, regardless of whether classes are in session.

Q. Can I work part time in Japan?

A. Yes, but you must apply for “Permission to Engage in Activity Other Than That Permitted Under the Status of Residence Previously Granted” at the Immigration Services Agency of Japan. It is restricted to work 28 hours or less per week. After you receive the permit to engage in part-time work, please submit a copy of your residence card (both of front side and back side) which the permit is printed on the back side to the International Affairs Division. For more detail, please check “Visa Information & Administrative Procedures“.

ABOUT CAMPUS LIFE

Q. Where can I find the Academic Calendar?

A. You can check it on the Tokyo Geidai Website. Depending on the faculty, the schedule such as the period of class and school closure is different. Please check the Academic Calendar of your faculty as well.
Please note that the academic calendar of this year (2020) is irregular because of the COVID-19 outbreak.

Q. What is the Geidai account?

A. It is an account required to use some services such as the Campus Plan or certificate issuing machines (the left side of @ is the “Geidai ID”). *The Geidai account for non-degree students do NOT have email functionality even though it looks as if it were an email address. For more detail, please visit the ART MEDIA CENTER (AMC) website.

Q. What is the Campus Plan?

A. It is the web system that allows you to register courses, search for syllabus, and check your grade status. A Geidai account is required when you use it. Please check the Tokyo Geidai Website.

Q. I forget my password to login to the Campus Plan.

A. You can change or reissue the password. Please follow the instruction on the ART MEDIA CENTER (AMC) website.

Q. I don’t know how to register the courses.

A. During the period for course registration, you register the courses through the Campus Plan. The registration period differs for undergraduate and graduate students.
Please note that even if you register for online classes using Class Codes for Google Classroom, you will not be eligible for credit if you forget to register your courses with the Campus Plan.
For more detail, please check the Tokyo Geidai Website.

Q. I want to study Japanese. Is there Japanese language classes?

A. Yes, we offer Japanese language classes as well as Japanese language consultation. For more detail, please check the Japanese Language Education.

Q. Are there scholarships for international students?

A. Information on scholarships are available here.

ABOUT REMOTE CLASSES
*In principle, the classes will be offered online during the spring semester (until the end of September).

Q. How can I access to remote classes?

A. Please check “How to Access Remote Classes“.

Q. Where can I find the Class Code of Google Classroom?

A. Login to the Campus Plan and find the Class Codes of your category on the “Information” in your Campus Plan. Then, access Google and open the “Classroom” from “Google Apps”. Click on “Create or join your first class” and enter your Class Code. Open the list of subjects from the tab of “Classes” and find “Class Codes” that you want to take.
Please note that the “Class Code” is different from the “Lecture Code” on the Campus Plan.
For more detail, please check “How to Access Remote Classes“.

Q. I can’t find the Class Code which I want to take.

A. There are some courses whose Class Codes are not listed in the Google Classroom. These courses are implemented by other tools such as Zoom other than Google Classroom, or each laboratory can invite participant students directly.
For more detail, please check “How to Access Remote Classes“.