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手続き関連(在留資格、保険等)Administrative Procedures (Visa, Insurance etc.)

日本滞在に関する各種手続き(大学卒業後の在留資格変更等)Visa Information & Administrative Procedures (Status of Residence After Graduation etc.)

日本にほん大学だいがく在籍中ざいりゅうちゅう在留資格ざいりゅうしかく留学りゅうがく」は、大学在籍期間中ざいせききかんちゅうのみ有効ゆうこうです。大学を卒業そつぎょう修了しゅうりょう(もしくは除籍じょせき退学たいがくは、たとえ在留期間ざいりゅうきかんのこっていても「留学」の在留資格は無効むこうになります。そのまま滞在たいざいをしていると不法ふほう滞在となるので注意ちゅういしてください。

大学をはなれたあと就職活動しゅうしょくかつどうや、就職しゅうしょくべつ教育機関きょういくきかんでの教育を継続けいぞくする場合ばあいは、かなら必要ひつよう手続てつづきをおこなってください。なお、日本在留ざいりゅうみとめるかどうかについては、各留学生かくりゅうがくせい個別こべつ事情じじょうおうじて出入国在留管理庁しゅつにゅうこくざいりゅうかんりちょう判断はんだん決定けっていされます。

日本国内こくないで就職活動をする場合

日本の大学を卒業後に就職活動をする場合、卒業後ただちに「特定活動とくていかつどう」の資格に変更へんこうする必要があります。期間きかんは6ヶ月かげつ、さらに1かい期間更新こうしんきかんにより最長さいちょう1年程度ねんていど滞在たいざい可能かのうです。この場合、しゅう28時間以内じかんいないのアルバイト(資格外活動しかくがいかつどうおよ再入国許可さいにゅうこくきょかることができます。
これには大学が「就職活動についての推薦状すいせんじょう」を発行はっこうする必要がありますので、①こちらの申請書しんせいしょ、②在留カードのコピー、③就職活動を行なっていることがわかる資料しりょう国際企画課こくさいきかくかおくってください。提出ていしゅつより3営業日以降えいぎょうびいこうにおわたしします。※申請はメールでけます。

参照さんしょう法務省ほうむしょう】大学とうを卒業後就職活動のための滞在をご希望きぼうのみなさまへ

 

日本国内で就職する場合(卒業時点じてん就職先しゅうしょくさきまっている場合)

就労しゅうろうに必要な在留資格に変更する必要があります。就職先の企業等きぎょうとう相談そうだんしてください。

参照:【法務省】日本での活動かつどうおうじた資料【在留資格変更許可申請・在留資格取得許可申請】

 

日本国内のべつの教育機関で教育を継続けいぞくする場合

所属しょぞく機関を変更する必要があります。出入国在留管理庁へ「活動機関に関する届け出(「離脱りだつ」と「移籍いせき」)」を提出してください。

参照:【出入国在留管理庁】所属機関等に関する届出手続

 

母国ぼこく帰国きこくするまえに帰国準備じゅんび等のために短期間たんきかん日本に滞在したい場合

たとえ在留カードにいてある在留期間がのこっているようにみえても、卒業と同時どうじにあなたの「留学」の在留資格は無効むこうとなっています。出入国在留管理庁に申請して「短期滞在たんきたいざい」の在留資格をとってください。大学が発行する書類しょるいはありません。ご自身じしんで手続をしてください。

参照:【法務省】在留資格「短期滞在」へ変更する場合

重要じゅうよう現在げんざい新型しんがたコロナウイルス感染症かんせんしょう影響えいきょうにより帰国便きこくびん予約よやくできないなどの理由りゆうですぐ帰国できない(もと留学生りゅうがくせい対象たいしょうに「特定活動(6か月)」を申請しんせいすることができます。アルバイトを希望きぼうする場合は週28時間以内でアルバイトも可能かのうなタイプを選択せんたくすることもできます。申請の方法ほうほうは、法務省のHPをご確認ください。申請をみとめるかどうかは、それぞれの事情じじょうまえて出入国在留管理庁が判断はんだんします。

The “Student” status of residence is only valid during the period of enrollment in Japanese universities. Your Status of Residence will be rendered invalid at graduation (expulsion or drop-out) even if your Residence Card states there is a period of time remaining until the expiry. Note that staying in Japan with an “invalid” status of residence is illegal.

If you are planning to stay in Japan after leaving Tokyo Geidai for seeking employment or continuing your study in other institutions, please be sure to take necessary procedures to maintain an appropriate status of residence. Note that it is the Immigration Bureau of Japan to decide whether to give the permit to stay in Japan based on the individual circumstances of each international student.

Seeking employment in Japan

If you will look for work after graduating from an undergraduate or graduate program in Japan, then you are required to change your status to “Designated Activities (Continuing to Seek Employment)” immediately after your graduation. The period of stay is for six months, which can be renewed one time for a total of one year’s stay. In this case, you will also need to obtain a permit for extra-status activities and a re-entry permit.

If you wish to apply this, you must submit the “Letter of recommendation” issued by the university with other documents to the Immigration Bureau of Japan.
To receive the “Letter of recommendation”, please submit 1) an “Request for the Official Letter of Recommendation to change/extend visa status for Job Hunting (Word file)”, 2) a photocopy of your Residence Card, and 3) documents indicating that you are seeking employment to International Affairs Office. It will be issued as a general rule within 3 business days after your request. *The International Affairs Office accepts submissions by email for the time being.

[References] Immigration Services Agency of Japan “Application for Change of Status of Residence”

Working in Japan (If you have already found employment)

You must change your status of residence from “Student” to an appropriate status depending on your job type. Please ask your employer.

[References] Immigration Services Agency of Japan ” APPLICATION FOR CHANGE OF STATUS OF RESIDENCE”

Attending a different educational institution in Japan

You must submit a “NOTIFICATION OF THE ACCEPTING ORGANIZATION” to Regional Immigration Bureau to attend a different educational institution.

[References] Immigration Services Agency of Japan “Notification Procedures for Accepting Organization” (Japanese only)
[References] Ministry of Justice “NOTIFICATION OF THE ACCEPTING ORGANIZATION(Form)”

Staying in Japan for a short period of time for preparation to return to your home country

Even if your Residence Card states there is a period of time remaining until the expiry, your status of residence “Study” will be rendered invalid upon graduation. You must change your status of residence from “Student” to “Temporary Visitor”. There are no documents issued by the university. Please take the necessary procedures by yourself.

[Reference] Immigration Services Agency of Japan ” APPLICATION FOR EXTENSION OF PERIOD OF STAY

(Important)

Currently, the Immigration Services Agency of Japan will grant permission for (former) international students who have difficulty returning to their home countries such as being unable to book a return flight due to the effects of COVID-19 to change their status of residence to “Designated Activities” (6 months with permission). You can also choose the status that allows you to work part-time up to 28 hours per week. Please be sure to take the necessary procedures if applicable. Note that it is the Immigration Bureau of Japan to decide whether to give the permit to stay in Japan based on the individual circumstances of each international student.

[Reference] The Ministry of Justice, “Handling of Application for Residence and Certificate of Eligibility for Persons with Difficulty Returning Home” (multiple languages)