フランス国立図書館における研究調査Conducting research at the Bibliothèque nationale de France
May 01, 2015
基本情報
研修者:音楽研究科修士課程音楽文化学専攻1名
研修先:フランス国立図書館(オペラ座図書館など)
研修期間:2015年2月2日~2015年2月27日
※この研修は、平成26年度藝大基金「海外派遣奨学金制度」のご支援により行われました。
海外研修の成果
約3週間にわたり、パリに位置するフランス国立図書館の研究図書館において、フランスにおけるロマンティック・バレエの台本をテーマとした修士論文執筆に必要な文献(バレエ台本、新聞批評)を収集しました。
ロマンティック・バレエを研究する大学院生としてフランス国立図書館の入館許可を得て、主にオペラ座図書館、その他フランソワ・ミッテラン館、リシュリュー館の3館を利用しました。
まず、修士論文の最重要文献となるロマンティック・バレエ隆盛期1830〜1840年代のバレエ台本に加え、その前後を含む1815年から1880年に及ぶ80演目のバレエ台本を集めることができました。オンラインで閲覧可能なものは限られており、それ以外の台本について、マイクロフィルムの形で保存されているものは印刷し、原本のみ保管されているものはその写真を撮って収集しました。65年間にわたる台本を入手したことで、より広い視野を持ってロマンティック・バレエの台本の位置付けやその機能について考察することが可能となりました。また、パリの国立図書館に直接赴いたことにより、数多くのバレエ台本の原本に触れる貴重な経験を得ました。
そして、台本の他にも、ロマンティック・バレエ上演に関する当時の新聞批評を集めることができました。新聞批評は、現在ほとんど残っていない振り付けや、観客の受け取り方など、19世紀当時の様子を知る大きな手掛かりとなります。またその他にも、実際にパリ・オペラ座のバレエを鑑賞することで、現在に至るまで廃れていないバレエ文化を直に感じることができました。
奨学金制度への謝辞
東京藝術大学基金[海外派遣奨学金制度]のご支援により、研究に欠かせない貴重な資料を収集することができました。大変有意義な留学を経験させて頂き、感謝致します。
Basic Information
Participant(s): A Master’s student in the Musicology and Music Studies Program
Location: Bibliothèque nationale de France (National Library of France) including Bibliothèque-musée de l’Opéra
Period: February 2, 2015 – February 27, 2015
Achievements
During my three-week stay in Paris, I did research on ballet scripts and reviews in newspapers at the Bibliothèque nationale de France located in Paris to write my thesis on the scripts for the Romantic Ballet in France.
I obtained a permit to enter the National Library as a graduate student studying Romantic Ballet, and used the Bibliothèque-musée de l’Opéra (Opéra Library) mainly and two other libraries Quai François-Mauriac and Richelieu-Louvois.
I was able to find scripts for 80 ballet programs from the period 1815 – 1880, covering the Romantic Ballet’s golden age 1830s – 1840s, which would be the most significant material for my thesis. Not everything was viewable online, so sometimes I made printed copies of microfilm, or took pictures if the library only had an original copy. Having these materials that cover 65 years of the Romantic era, I am now able to examine the role that the Romantic Ballet played and the function it served with a wider perspective. By visiting the national library in Paris in person, I got an access to the original scripts for many ballet programs, and it was such a valuable experience.
In addition to scripts, I was also able to find newspaper reviews on ballet performances in that time period. They can be important sources of information for understanding situations in the 19th century — choreographies that can rarely be seen today, how a performance was received by the audience, etc. I also had an opportunity to attend a ballet performance at the Paris Opera, through which I was exposed to the ballet culture that still flourishes today.