GxGREPORT

ロンドンのサウンド・アートの視察Studying sound art in London

April 01, 2016

基本情報

研修者:音楽研究科 修士課程3年 音楽文化学1名
研修先:ロンドン芸術大学 ロンドン・カレッジ・オブ・コミュニケーション
研修期間:2015年1月12日~2015年3月31日
※この研修は、平成26年度藝大基金「海外派遣奨学金制度」のご支援により行われました。

海外研修の成果

ロンドン芸術大学ロンドン・カレッジ・オブ・コミュニケーションに入学することで、現地のサウンド・アーティストがどのような活動を展開しているかを知るとともに、自身の活動をどのようにしてサウンド・アートというフィールドに位置づけるか探りました。

入学したコースでは、世界中で活躍するサウンド・アーティストのレクチャーが毎週行われました。同じ「音」というメディアを用いながらも全く異なるアプローチをとるアーティストの活動を知ることで、音楽でも美術でもなく、また必ずしもファイン・アートの世界に留まらないサウンド・アートの拡がりを実感しました。それと同時に、絶対的なサウンド・アートの定義が存在しないことによる長所(多様性)、短所(何でもあり、名称の無意味化)についても考えさせられました。

大学では、レクチャーや文献の輪読やディスカッションの他、音作品の制作も求められました。これまで音だけに限定した作品を制作したことがほとんどなかったため戸惑いも多かったですが、新たな表現方法を探求する良いきっかけとなりました。この成果は、ロンドン芸術大学とニューヨーク大学が開催するコンペティションに私の音作品が選出され、ロンドンとニューヨークのギャラリーで上演されるという機会を得られたことにも反映されています。

また、上記の活動に加え、世界的に著名なアーティストであるクリスチャン・マークレーの展覧会にパフォーマーとして参加したことは、日本に限らず世界中のアーティストとのつながりを構築し、私の活動を世界に拡げるための第一歩となりました。

report060-01

report060-02

奨学金制度への謝辞

ロンドンという都市は、サウンド・アートを学ぶ上でとても良い環境である反面、物価や学費が高く、生活面での苦労が絶えません。衣食住に関わる費用に加え、勉学に励む上で展覧会やコンサート鑑賞、書籍の購入なども必要不可欠となり、資金面の不安感に苛まれることも多々ありました。このような状況下において、今回の奨学金は大変心強いサポートとなりました。

Basic Information

Participant:A third-year master’s student in Musicology and Music Studies
Location:London College of Communication, University of the Arts London
Period:January 12 – March 31, 2015

Achievements

At London College of Communication in the University of the Arts London, I learned about activities conducted by local sound artists and explored how my activities can be defined in the field of sound art.

The course that I attended had a lecture series featuring a world-famous sound artist every week. Through learning about different approaches taken by artists to “sound” as a shared medium of art, I realized the depth of sound art in a sense that it cannot be categorized neither as music nor art and goes beyond the realm of fine art. The course also made me think about the advantage and disadvantage of sound art. Having no clear definition, the field of sound art is diverse (advantage). At the same time, there are no boundaries dividing sound art from other forms of art, so the term “sound art” has little meaning in itself as a label (disadvantage).

My studies at the college involved creating audio works, in addition to attending lectures and participating in group literature reviews and discussions. I initially felt overwhelmed because I had never made a work focusing solely on sound, but it was a great opportunity for me to explore new ways of expression. The achievement of my work is well illustrated by the exhibition that took place in London and New York, where I was one of the artists who presented their work. I was given this opportunity as the result of my audio work being selected for the competition co-hosted by the University of the Arts London and New York University.

Furthermore, I had the chance to take part as a performer in the exhibition by the renowned artist, Christian Marclay. The exhibition helped me make the first step to developing ties with artists both in Japan and across the world and to broadening the scope of my activities as an artist.

report060-01

report060-02