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C/WS 1:Eccentric UrbanismC/WS 1: Eccentric Urbanism

May 13, 2016

基本情報

研修者:美術学部建築科学生7名
研修先:英国(ロンドン)
研修期間:2015年7月4日~2015年7月26日
※この研修は、平成27年度「海外派遣奨学金制度」のご支援により行われました。

海外研修の成果

2015年の夏休み期間を利用し、美術学部建築課の学生7名が英国建築協会附属建築学校(AAスクール)の招待を受け、サマースクールに参加しました。

世界各国から112名の学生、20名の教員が参加した、3週間にわたるこのサマースクールでは、EccentriCITY(奇抜・風変わりであること)をテーマとし、「日常生活の中で、いかなる場面で建築や都市空間に対してEccentricityを感じるのか」といった観念的、哲学的な内容のディスカッションをはじめ、プレゼンテーションや作品制作等数々のセッションが包括的に組み込まれていました。

1つのグループ内に複数の国からの参加者が混在するこのプログラムでは、いずれのセッションに取り組むに当たっても、言語や文化の差異を乗り越えることが大きな課題となりました。普段日本人同士で進める議論ではすんなりと受け入れられる発言に対しても、「なぜ?」「どうして?」という質問がぶつけられる状況に、本学の学生たちは戸惑いながらも、やがてそのプロセスを、「自分たちの建築に対する姿勢や哲学を再認識する機会」と捉え、楽しむようになりました。

帰国後、参加学生からは「自分たちが普遍的であると思っていた建築に関する考え方が日本的であり、時には藝大的である事に気づいた」といった声が多く上がりました。

新鮮な視点や考え方、自分を表現することを学んだ学生たちが、今後より広い視野を持って建築の研究に取り組み、活躍することが期待されます。

参加学生のコメント

・1つのものごとに対して、今まで⾒えていなかったもっと多様な視点があることを実感しました。
・他国からの参加者たちは活動の進め⽅、考えのプロセスなどが⽇本とは⼤きく異なり驚きました。世界の他の地域で学ぶことにも興味を持ちました。

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Basic Information

Participants: Seven students in the Department of Architecture in the Faculty of Fine Arts
Location: London, UK
Period: July 4 – 26, 2015

Achievements

Seven students in Architecture at Tokyo University of the Arts (TUA) were invited from the Architectural Association School of Architecture (AA School) in London, UK, to participate in its summer school during their time off from the university in July 2015.

Under the theme of EccentriCITY, this three-week program, which brought together 112 students and 20 academics from all over the world, offered various sessions, where participants engaged themselves in discussions and presentations, as well as artwork productions. In the discussions, participants explored conceptual and philosophical questions by asking themselves, for example, what aspects of architecture and urban space they find eccentric in their daily lives.

This program was made up of sessions with groups consisting of multinational participants, so every session was challenging in terms of overcoming linguistic and cultural differences. Participants from TUA initially seemed puzzled by the situation where they were asked “why” or “how come” for a comment that would be easily understood or accepted in an ordinary discussion among Japanese students. However, they eventually realized that it was a good opportunity for them to reflect on how they approached and perceived architecture, and that led them to enjoy this learning process more.

When they got back in Japan, many of the students who participated in the summer school said, “I always thought that I saw architecture in a universal way, but I realized I was seeing it from a Japanese point of view, or even from a view point that is peculiar to TUA students sometimes.”

With the knowledge and experience acquired through learning about different perspectives and approaches, as well as different ways of self-expression, these students are expected to be active in their architectural studies and be successful in their future activities.

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