国際シンポジウム:ドイツ近代芸術におけるディレッタンティズムInternational symposium: Dilettantism in modern German art
July 17, 2018
平成29年10月27日~28日にかけて、ゲーテ研究者として国際的に活躍するヴァイマル古典財団の研究・教育部局長トルステン・ファルク教授と女性ディレッタント研究の第一人者であるドレスデン版画素描館研究部門統括コルドゥラ・ビショッフ氏を本学にお招きし、19世紀ドイツのディレッタント(=芸術愛好家)に関する国際シンポジウムを開催しました。
「芸術のための芸術」、つまり、純粋な芸術活動を目指すディレッタントは近代芸術の理念的な源流となったにもかかわらず、職業芸術家によらない作品価値が等閑視されてきたため、その創作活動はこれまで包括的に研究されてきたことがありませんでした。しかし、本シンポジウムでは、近代的芸術家の誕生にはディレッタントの活動が重要な手本であり、ひいては現代の芸術家が目指す理想的モデルもまたディレッタントに端を発していると考え、芸術の概念が揺らぎ続ける現代において、その起源を見つめ直すこと、また、芸術教育の重要性に向き合うことを目的に、ディレッタント活動についての総合的な討議がなされました。
国立西洋美術館の講堂で行われたシンポジウム初日には95名、本学音楽学部第6ホールで行われた二日目には102名の参加者があり、盛況のうちに幕を閉じました。本シンポジウムは、本学美術学部准教授の佐藤直樹氏が代表を務める研究チームの3年間の科研調査の成果発表の場でもあり、美術史だけでなく音楽、文学、教育学など分野を超えた学際的な日本人研究者7名が発表を行いました。また、本学からも、楽理科の大角欣矢教授、美術教育の小松佳代子准教授が参加し、領域を越えて、幅広い分野からの注目を集めることができました。参加した多くの学生たちもディレッタントという新しい研究主題に興味を持ち、議論は、ディレッタントの活動を歴史的に検証するだけではなく、今後の芸術教育にディレッタントが果たす役割にまで及ぶなど、広がりを見せました。
このようにして、本シンポジウムでは、狭い領域の専門家として活動するのではなく、幅広い芸術活動のなかから新しい芸術を造り上げることこそがディレッタントの役割であり、現代の芸術家が目指す理想的モデルがそこに求められるという展望を得ることができました。今後は、本シンポジウムの報告書を二カ国語で出版し、日本人研究者がこれからの芸術研究と教育に新しい座標を呈示することを、世界に向けて発信していきます。
An international symposium on dilettantism in modern German art was held from October 27 to 28, 2017, inviting Professor Thorsten Valk of the Klassik Stiftung Weimar, who is an internationally acclaimed researcher of Goethe, and Dr. Cordula Bishoff, a leading researcher of female dilettante from the Kupferstich-Kabinett, Dresden.
Dilettantes, or people who love art and aim to practice art for art’s sake, have served as philosophical source of modern art. However, artwork by such non-professionals has long received little attention, and their art practice has never studied comprehensively. This symposium considers that activities of dilettantes have played a major role in the emergence of modern artists, and ultimately, they serve as the original role model for artists of our time to follow. At this symposium, a comprehensive discussion took place on art practice by dilettantes. The participants reflected on the origin of art, while facing the importance of art education, at the present time when the concept of art is being questioned.
The two day event successfully ended, receiving 95 people at the auditorium of the National Museum of Western Art on the first day, and 102 people at the No.6 Hall of the Faculty of Music on the second day.
A group of researcher with multidisciplinary interests took this symposium as the occasion for publishing the outcomes of their research that was conducted under the Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKEN) scheme over the past three years. Seven researchers from the group represented by Associate Professor Naoki Mori of the Faculty of Fine Arts made presentations that covered various fields including art history, music, literature, and pedagogy. Among them were two professors from Tokyo Geidai, Professor Kin’ya Osumi of musicology and Associate Professor Kayoko Komatsu of art education. The presentations attracted attention from the audience with different academic interests. Furthermore, many student attendants found dilettantism interesting as a new research theme. The discussion developed from historical examination of activities by dilettantes to their potential roles in art education in the future.
A new vision about dilettantes and their activities were thus obtained at this symposium; dilettantes, whose role is to generate new forms of art out from their diverse art practice, unlike those who practice as experts in specific fields, is an ideal model for artists of the present time to follow. The report on this symposium will be prepared in two languages and made available to global readers, intending to add a fresh dimension to research and education of art in the future.