英語クラスと日本語クラスの交流授業 2022春学期Language exchange session 2022 Spring
August 30, 2022
2022年6月27日と7月5日、音声トレーニングセンターの英語クラスを受講している学生と、日本語クラスを受講している留学生との交流授業が行われました。
はじめにいくつかのグループに分かれ、自由に話しながら知り合う時間を持ちました。初対面でもすぐに打ち解け、さまざまな話題で楽しく話すことができました。
次に、留学生が日本語で出身の都市を紹介するスピーチをしました。学習した日本語を使い、観光名所や自然、町の行事、名物の食べ物などについて話しました。そのあと、英語でも詳しい説明を加え、質問やコメントをたくさん受けました。
続いて、英語クラスの学生がそれぞれ留学生に紹介したい場所について英語で発表しました。滞在中に訪れたくなるような魅力的な場所ばかりで、留学生たちは熱心に聞き入り、メモしたりスライドの写真を撮ったり、質問したりしていました。
2020年、2021年はオンラインで行いましたが、今回久しぶりに対面で行うことができました。終了後もさらに話したい人と立ち話をしたり、連絡先を交換したりできたのは、やはり対面で会えたからこそでした。今回の出会いが教室外での交流につながっていくことを期待しています。
「このような機会がまたあったら、次はもっとうまく表現したい、もっと深い話をしたい、と強く感じた」というコメントが聞かれました。その気持ちがこれからの英語学習・日本語学習のモチベーションになっていくことでしょう。
文責:石田恵里子(グローバルサポートセンター特任准教授)
On June 27th and July 5th, 2022, international students in the Japanese classes gathered in a special exchange class with Japanese students in the English class.
At first, they had a group talk session. It was their first time to meet each other, but they quickly got along and enjoyed talking.
Then, the international students gave speeches in freshly learned Japanese. They talked about their hometowns, including information such as tourist attractions, nature, town events and local foods. After that they added more details in English and got many questions and comments from the audience.
Following that, the Japanese students stood in front of the class and made presentations in English. They shared about some sightseeing places in Japan, fun spots in Tokyo area, and their favorite restaurants. As the international students were very interested, they took notes and photos of the screen while listening, and asked many questions.
It was very nice to meet new people in person this time, as the exchange sessions were held online for last 2 years. Many stayed longer to enjoy talking even after the session and exchanged their contact information. Hopefully some of them will have another chance to get together outside of the class.
Both Japanese and international students mentioned that if they got another opportunity like this, they would like to speak better, and have more in-depth discussions.
This event has motivated them to learn their target language for their future.
(Eriko Ishida)