日中韓学生アニメーション国際共同制作 (Co-work) 2020成果発表会Final presentation event for “Co-work,” Japan-China-Korea student animation production project
October 05, 2020
2020年8月29日、東京藝術大学(TUA)、韓国芸術総合大学(K’ART)、中国伝媒大学(CUC)による、「日中韓学生アニメーション国際共同制作(通称Co-work)」成果発表会がインタネット上で行われました。
日中韓学生アニメーション国際共同制作(通称Co-work)は、日中韓3か国の大学院でアニメーションを学ぶ学生が、企画から仕上げまでを共同で行い、短編アニメーション作品を完成させるプログラムです。アジアのアニメーション文化の将来を担う若い制作者たちのネットワーク構築を目指して平成22年に東京藝術大学と韓国芸術綜合学校の2校からスタートし、平成24年に中国伝媒大学が加わり、今年度で11回目を迎えました。
今年度は、コロナ禍の中、初めての試みとして、共同制作の全てのプロセスをオンラインで行いました。全部で27名の日中韓の学生混成チームが、3か国混成の5つのチームに分かれて8月17日(月)〜29日(土)の11日間にわたり、インターネット上で、アニメーションの企画から制作までを集中して行いました。期間中、3カ国の学生たちは自宅から参加し、言語や文化の違いを乗り越えて初めて出会う仲間たちと、毎日、インターネットを通じてプロセスを共有しながら制作に挑みました。
作品のテーマは、「アジアン・シリー・シンフォニー」。新型コロナの影響で沈みきった社会に元気を与えることを目的として、5つのパートからなる音楽に合わせた楽しいアニメーションを制作しました。
最終上映会が8月29日(土)10:00-オンラインで開催され、五行思想に基づく5つのアニメーションが完成し、学生たちは各グループから発表を行い、最後は「五行協奏曲」として、5つのアニメーションが連続して上映され、上映会ゲストたちからも高い評価を得ることができました。学生たちは、終了後もそのままオンラインで繋がり、2週間苦楽を共にした仲間と別れを惜しんでいました。
Cowork2020完成作品 「五行交響曲」
http://caica.online/archives/portfolio/2020-co-work
企画ステージ:8月17日~8月21日 ホスト校:東京藝術大学
制作ステージ:8月24日~8月29日 ホスト校:韓国芸術綜合学校
音楽:田川めぐみ(東京藝術大学音楽研究科作曲専攻修了)
The final presentation event was held on August 29, 2020 for Japan-China-Korea Students’ Co-work of Animation (Co-work), a program in which animation students from graduate programs in Japan, China and Korea collaboratively create short animation works from the development stage to completion.
Tokyo University of the Arts (Tokyo Geidai) and Korea National University of Arts (K-Arts) launched the program in 2010 to encourage cross-border networking among emerging creators who hold the keys to the future of animation culture in Asia. Communication University of China (CUC) joined Co-work in 2011 and this year marks the 11th iteration of the project.
This year the entire project took place online due to COVID-19. Mixed teams from the three universities engaged in intensive animation production for 11 days from August 17 to August 29, 2020. This year’s concept was “Asian Silly Symphony,” inspired by the classic Disney series, and students created five short works set to music with the aim of providing an uplifting message amidst the COVID-19 crisis.
The music was based on traditional Chinese “five elements” (wuxing) theory, and the five finished works were screened as a complete “Five Elements Symphony” at the final online presentation event on August 29th. In addition to the screening, the students presented the background behind their productions and received valuable feedback from guests.
“Five Elements Symphony” animation and official Co-work website:
http://caica.online/archives/portfolio/2020-co-work