GxGStudy

講座Classes by the Global Support Center

正規科目|日本の芸術・文化を英語で学ぶFor-credit Course|Introduction to Japanese Arts and Culture

正規科目 | 日本の芸術・文化を英語で学ぶ

主催:美術学部 協力:グローバルサポートセンター

新時代のアーティスト・研究者には、自国あるいは他国のアートの価値を多様な視点から見つめ、それを文化的背景の異なる人々に伝えられる力が求められています。この科目では、本学が教育・研究を行ってきたいくつかの芸術分野(2020年度は工芸、版画、アニメーション、邦楽)の教義を歴史的、体系的に英語で理解し、世界に向けて英語で発信することを目指します。国内の学生に対しては、自国の芸術・文化をグローバル視点で捉え直す機会を、また留学生に対しては、自分の専門以外の分野を概論的に学ぶ機会を提供します。クリティカル・シンキングとディスカッションを重視した講義形式。

全15回の講義内容(予定)

授業の遠隔化と学事暦変更により、講義の順番などの変更があります。詳しくはGoogle Classroomをご確認ください(Classroomへの参加方法はキャンパスプラン内で公開しています)。

  1. オリエンテーション
  2. アニメーション① 日本アニメーションの起源:海外作品から学び、独自の表現を生み出した初期作家たちの挑戦
  3. アニメーション②人形アニメーションの系譜と進化:創始者・持永只仁と川本喜八郎、岡本忠成の作品を中心に
  4. アニメーション③ 1956年~1965年激動の時代:大手スタジオの誕生から自主制作アニメーションの台頭、そしてテレビアニメへ
  5. 工芸①日本工芸の黎明:東西文化と芸術の交わり/工芸における正倉院御物の重要性、パトロンとは/将軍家の果たした役割
  6. 工芸② 素材別にみる工芸史:陶芸(有田と瀬戸の興亡)/金工(工芸の中心としての役割とその後)/木工(伝統と発展の狭間)/染織(日本の色と織)/漆芸(西洋の憧れとアジアの漆芸)
  7. 工芸③ 明治の超絶技巧から現代工芸へ
  8. 版画① 日本版画の今昔:江戸の墨摺絵から近代・現代版画まで
  9. 版画② 現代アートにおける日本の版画と印刷表現:シーンを牽引する作家とアイデア
  10. 版画③ 日本版画の未来:ポストデジタル時代におけるアートと視覚文化
  11. 邦楽① 邦楽の多様な世界:雅楽から、能楽、狂言、歌舞伎、日本舞踊、仏教音楽、浄瑠璃、民謡、祭礼音楽、箏曲、尺八、琵琶まで
  12. 邦楽② 雅楽、能、狂言の世界:成り立ち、表現方法、衣装や舞台装置、小道具、音楽の違い
  13. 邦楽③ 箏曲、尺八の世界:楽器の特徴、個性、アンサンブル、古典から現代邦楽まで
  14. プレゼンテーション①
  15. プレゼンテーション②

 

曜日時限 前期・後期ともに水曜日3限
講師 井谷善惠(グローバルサポートセンター特任教授)工芸担当
ミヒャエル・シュナイダー(美術学部准教授)版画担当
イラン・グェン(映像研究科/グローバルサポートセンター特任教授)アニメーション担当
麻生花帆(邦楽囃子方)邦楽担当
場所 野校地 美術学部 中央棟第7講義室 当面はZoomを使った遠隔授業を行います
使用言語 英語(日本語サポートあり)
単位数 2単位(専攻によっては卒業要件に含まれない場合もあります)
受講方法 履修登録期間中に、教務システムCampus PlanからWeb履修申請
対象学生 美術(学部・修士・博士)、音楽(学部・修士・博士)、映像(修士・博士)、国際(修士)

問合せ グローバルサポートセンター globalsupport@ml.geidai.ac.jp

Department: Faculty of Fine Arts
Assistance: Global Support Center

It is becoming ever more important to reconsider the intrinsic value of Japanese culture from diverse perspectives and disseminate the findings with people from vastly different cultural backgrounds and areas of expertise. This for-credit course will examine some of the specialized fields in which Tokyo Geidai educates its students and conducts research to help students understand the doctrines of each field—in English—in a systematic manner with a historical perspective. For the 2020 academic year, we will focus on the four fields of arts and crafts, woodblock prints, animation and traditional Japanese music. This course offers Japanese students the opportunity to reexamine the arts and culture of their own country from an international perspective, and gives international students the opportunity to study the general outline of Japanese arts and culture that may lie outside their usual fields of study. The series will be taught through lectures with an emphasis on critical thinking and discussions.

Topics (15 classes in total)

Please note the following schedule is subject to change. Join the Google Classroom for this course for updates.

1 Orientation

2 Japanese Animation #1 – The Origins of Japanese Animation
Pioneering artists who learned from foreign films and explored their own creative paths

3 Japanese Animation #2 – Lineages for Puppet Animation in Japan
Tadahito Mochinaga, Kihachiro Kawamoto, and Tadanari Okamoto

4 Japanese Animation #3 – A Decade of Dramatic Changes in Post-war Japan (1956-1965)
The birth of major studios to the rise of independents and the beginnings of TV series

5 Japanese Art Crafts #1 – An Exchange Between Eastern and Western Cultures and Arts
Shōsōin’s art and craft treasures, Japanese art and crafts from the inside, patrons and the roles played by Shogunate families

6 Japanese Art Crafts #2 – Japanese Art Crafts by Material
Ceramic arts and the rise and fall of Arita and Seto, metalwork’s role in arts and crafts and its later status, woodwork’s position between traditional and advanced arts and crafts, dyeing/weaving and Japan’s unique colors and fabrics, lacquer arts

7 Japanese Art Crafts #3 – Transcendent Skills from the Meiji Era to Contemporary Art
Meiji era craftworks as important cultural assets for modern Japan

8 Japanese Printmaking and Art #1 – Publishing Art Then and Now: Japanese Art in Print
Japanese printmaking from early black and white prints to contemporary art practice

9 Japanese Printmaking and Art #2 – Publishing Art Now: Art and Print in Japan
Ideas and players in current art production

10 Japanese Printmaking and Art #3 – Publishing Art for Tomorrow
Art and visual culture in post-digital Japan

11 Japanese Music #1 – The Diverse World of Japanese Music
Gagaku (court music), noh, kyogen, kabuki, classical Japanese dance, Buddhist music, joruri (ballad dramas), folk songs, music for rites and festivals, sokyoku (koto music), and music written for the shakuhachi (bamboo flute) and biwa (Japanese lute)

12 Japanese Music #2 – Gagaku, Noh plays, Kyogen
History, methods of expression, costumes, stage equipment, and characteristics of the music

13 Japanese Music #3 – Sokyoku and Shukuhachi
Characteristics of instruction and use in ensembles from classical to modern Japanese music

14 Presentation #1

15 Presentation #2

◆Instructors : Yoshie Itani (Project Professor, Global Support Center) Arts and Crafts
Michael Schneider (Associate Professor, Faculty of Fine Arts) Printmaking
Ilan Nguyen (Project Professor, Graduate School of Film and New Media) Animation
Kaho Aso (Traditional Japanese musician) Japanese Music
◆Day/time : Spring Semester and Fall Semester, Wednesday 3rd period
◆Venue : Lecture Room 7, Faculty of Fine Arts Main Bldg., Ueno Campus  Classes will be conducted online for the time being
◆Language : English (support provided in Japanese)
◆Credits : Two credits (counted toward degree requirement in some departments)
◆Registration : Register from the online Campus Plan system during registration period (Spring and Fall semesters)

◆Contact : Global Support Center globalsupport@ml.geidai.ac.jp